Even een korte update - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sanne - WaarBenJij.nu Even een korte update - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sanne - WaarBenJij.nu

Even een korte update

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Oktober 2013 | Peru, Cuzco

Zo, in mijn derde week Spaanse les lijkt het me wel weer tijd iets van me te laten horen. Niet dat ik me helemaal heb afgesloten van de buitenwereld de laatste twee weken - heb gelukkig gewoon wifi op school dus het pauze tafereel is ongeveer zo: opwarmen in de zon op het binnenpleintje met je smartphone in de hand. Mijn Spaans gaat best vooruit al zeg ik het zelf (mijn gastmoeder en mijn docent zeggen het ook gelukkig) :) nog anderhalve week les te gaan voordat ik begin bij het project.
Met de meiden van mijn klas (Iris en Irene) Anne van MBP ben ik vorig weekend naar Moras, Maray en Salineras gegaan: om eerlijk te zijn weet ik niet meer precies wat was. Maar we hebben de traditionele manier van wolbewerking hier gezien, een oude zoutwaterbron die de Incas al gebruikten om zout te winnen en een oud landbouwsysteem... ook door de Incas. De tour was supertof, fijn om eindelijk in het rust van de bergen te zijn, maar we hadden gelijk bedacht dat we het de week daarna anders zouden doen: op eigen houtje, dat is nog rustiger dan dat je telkens je tourbus weer moet halen. Afgelopen weekend zijn we dan ook naar andere dorpjes in de heilige vallei geweest met lokaal vervoer. Een van de meiden had uitgezocht hoe dat allemaal werkte. Met z´n hebben we overnacht in het schattigste hostel dat je je kan indenken en genoten van de rust bij de ruïnes.. heel wat anders dan het constante getoeter en geblaf in Cusco. Het was echt zo fijn, ik ga binnenkort even fotos op facebook plaatsen om een klein beetje een idee te geven;-). Verder gaan we twee keer per week met MBP uit eten, altijd heel gezellig. Daarna vaak nog evenstappen, er zijn hier een paar plekken waar aan het begin van de avond salsamuziek wordt gedraaid, dus af en toe doe ik mijn best om een paar salsapasjes te maken. Mijn gastgezin laat me heel vrij, dat is niet echt wat ik ervan verwacht had, want ik dacht ook wat meer betrokken te worden bij het gezin maar ande andere kant is dit wel zo makkelijk. Alleen oefen ik mijn Spaans dus niet zo veel, behalve bij de lunch. Verder heb ik een keer, in een poging beleefd te zijn, geprobeerd het vlees uit de soep te eten (mijn gastmoeder gebruikt voor mij ook vaak geen of weinig vlees). Dat was zo´n stuk met nog pezen en alles erin. Ik kreeg het niet doorgesneden dus ik had een veel te grote hap... die ik natuurlijk ook niet goed kon kauwen. Dus, mijn blunder van het jaar is al weer binnen, ik heb het echt moeten uitspugen boven de prullenbak want ik kon er niks mee. Sindsdien die soep niet meer voorgeschoteld gekregen. Dat is dan weer een klein voordeeltje. Vandaag heb ik aji de pollo gegeten, de kip was gelukkig wel zacht :-P Waar vegetarier zijn al niet goed voor is.... voortaan misschien toch maar wat strikter zijn, voorkomt genante momenten.
Ik kan hier al steeds beter de weg vinden en met de bus gaan is inmiddels ook een eitje. Daar moet ik wel aan toevoegen dat het lastiger wordt zodra ik mn vaste traject afwijk. De busjes hier zijn vanaf het formaat buurtbusje maar er passen veelmeer mensen in dan in een nederlands buurtbusje. Er zijn geen bustijden, en niet alle haltes staan aangegeven. Maar het werkt allemaal prima :). En het biedt ook nog eens veel werkgelegenheid, want naast de chauffeur werkt er ook iemand die t geld aanneemt (vanaf 0.7 sol), de haltenamen roept en de deur voor je open en dicht doet.
Zo dat was het weer even voor nu, ik moet haasten naar een MBP dinertje! Tot de volgende blog :)
Liefs Sanne

  • 17 Oktober 2013 - 09:50

    Lisette:

    Haha Sanne ik zie die scene met dat vlees al helemaal voor me :D klinkt allemaal superleuk tot nu toe wat je meemaakt! Ik hoop dat je regelmatig stukjes blijft schrijven (a) Dikke kus

  • 18 Oktober 2013 - 21:53

    Rienk:

    Hoi Sanne, meer vet dan vlees begrijp ik, bepaald niet wat we thuis gewend zijn!!!! Op reis zijn brengt ontberingen met zich mee, maar ik lees toch ook de nodige vrolijke zaken. Ik ben natuurlijk best benieuwd naar je Spaanse vorderingen, want, inmiddels nog maar één week dan en begint part two of the journey. Het lijkt me dat er dan vanzelf meer in deze taal gesproken moet worden. Hoop dat je je verder goed blijft vermaken en ben benieuwd naar je volgende bericht. Kus uit Elburg.

  • 21 Oktober 2013 - 10:14

    Louise:

    Hee Sanne! Leuk om al je avonturen te lezen. Klinkt alsof je daar een geweldige tijd hebt :) Ben benieuwd naar je volgende reisverslag ;) Nog veel plezier daar! Liefs!

  • 21 Oktober 2013 - 21:18

    Mama:

    Hee Sanne! Nou, weinig toe te voegen aan of af te dingen op de reactie van je vader! Benieuwd naar je volgende verhalen en je uitdaging in het kindertehuis!! Liefs, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 3149

Voorgaande reizen:

24 September 2013 - 26 Februari 2014

Sanne in Zuid Amerika :D

Landen bezocht: